Diferencovaná, diferenciovaná, nebo diferenciační výuka
Jaká podoba termínu z oblasti pedagogiky je správná: diferencovaná výuka, diferenciovaná výuka, nebo diferenciační výuka?
Přídavné jméno diferencovaný můžeme nalézt v Akademickém slovníku cizích slov (ASCS), ve Slovníku spisovné češtiny pro školu a veřejnost (SSČ) a Slovníku spisovného jazyka českého (SSJČ). V uvedených zdrojích se dozvíme, že dané adjektivum má význam ‚takový, který byl diferencován, rozlišený, rozrůzněný‘ a že je odvozeno od slovesa diferencovat, které má hned několik významů (primárně ‚zjistit, zjišťovat diferenci, odlišnost něčeho; rozlišit, rozlišovat‘, ale také například ‚vypočítat, vypočítávat diferenciál dané funkce‘). Heslo diferencovaný nalezneme také v nejnovějším Akademickém slovníku současné češtiny (ASSČ), kde je u primárního významu ‚založený na diferencích, na diferenciaci (= procesu odlišování), rozlišený, různý, rozrůzněný‘ dokonce jako příklad uvedeno spojení diferencovaný přístup k motivaci jednotlivých žáků.
Přídavné jméno diferenciační je odvozeno od slova diferenciace, které má primární význam ‚postupné projevování, projevení rozdílů; proces odlišování, rozlišování a jeho výsledek‘, v biologii však diferenciace nabývá významu ‚proces, při kterém z nespecializované buňky vzniká buňka strukturně a funkčně specializovaná‘. Pro nás je relevantní samozřejmě prvně jmenovaný význam, adjektivum diferenciační v takovém případě tedy nese význam ‚vztahující se k procesu odlišování, sloužící k odlišování, rozlišovací‘. Varianty diferenciovaný ani diferenciovat ve slovnících češtiny nenajdeme, a přestože v korpusu SYN v13 můžeme nalézt 38 výskytů slovesa diferenciovat, ba dokonce 174 výskytů výrazu diferenciovaný, užívání těchto výrazů nedoporučujeme – poměrně frekventované používání těchto nenáležitých variant je pravděpodobně ovlivněno podobností s anglickým differentiate.
Když už jsme některé z vámi zmiňovaných variant eliminovali, nabízí se otázka, zda uvedený pedagogický pojem má označovat výuku, která je rozrůzněná, odlišná pro různé žáky (pak by to dle výše uvedených slovníků byla diferencovaná výuka), nebo zda se jedná o výuku, která je založená na procesu diferenciace, rozlišování žáků (pak by to byla spíše diferenciační výuka). Jak je ale patrné, významové rozdíly mezi těmito dvěma variantami jsou jen velmi malé, výklady obou přídavných jmen v nejmodernějším Akademickém slovníku současné češtiny navíc ukazují, že se k sobě tato adjektiva významově stále více přibližují (což dokazuje už jen to, že výraz diferenciace je v ASSČ použit k definování adjektiva diferencovaný). Pro odpověď tedy musíme zapátrat ve specializovaných slovnících.
V případě dotazu z oblasti pedagogiky nám může odpověď poskytnout Pedagogický slovník (Průcha, Walterová a Mareš, 2009). V něm najdeme synonymní termíny diferenciace výuky a diferencovaná výuka, které shodně označují členění žáků procházejících školním vzděláváním na skupiny (např. podle typu školy v rámci stupně vzdělávání, podle volitelných předmětů či podle schopností, výkonnosti a zájmů žáků). V případě užití termínu v podobě (přídavné jméno) + výuka vám proto doporučujeme použít variantu diferencovaná výuka, která je v daném oboru již zažitá.
ep (2025)