> Podrobnější informace o jazykové poradně

Podrobnější informace o jazykové poradně

Již po mnoho let nabízí jazyková poradna uživatelům češtiny pomoc při řešení otázek týkajících se jazyka a komunikace. V současnosti zodpovídá dotazy telefonicky a formou zpoplatněných písemných odpovědí (více viz základní informace a kontakty). Zvláště o telefonické poradenství je dlouhodobě vysoký zájem, proto uživatelům češtiny doporučujeme před kontaktováním jazykové poradny pokusit se vyhledat odpověď na svůj dotaz samostatně v elektronických zdrojích, které vyvíjejí pracovníci jazykové poradny.   

Elektronické zdroje vyvíjené v jazykové poradně 

Základním zdrojem poučení o češtině je Internetová jazyková příručka. Obsahuje více než 112 000 slovníkových hesel a podrobné výklady k široké škále jazykových jevů (zejména k těm, na něž se tazatelé jazykové poradny opakovaně ptají). Východiskem pro zpracování jednotlivých výkladů byla Pravidla českého pravopisu a současné mluvnice. Mnohé výklady v Internetové jazykové příručce jsou podrobnější, ucelenější, zpřesňující (např. v oblasti psaní velkých písmen, interpunkce, shody přísudku s podmětem, skloňování osobních a zeměpisných jmen aj.) a aktuálnější. Některé poznatky byly čerpány ze speciálních jazykových příruček, z odborných časopiseckých studií, z českých státních norem, z databází jazykové poradny či Českého národního korpusu. Ve výkladech jsou zachyceny také rozpory v údajích, které jednotlivé zdroje přinášejí, nebo posuny ve vnímání a užívání jazykových prostředků (tj. rozdíly mezi zastarávajícími popisy v příručkách a spisovným územ). V takových případech je připojen komentář a řešení, které doporučujeme. 

Dalším užitečným zdrojem informací o jazyce je Databáze jazykových dotazů. Tato databáze obsahuje již tisíce jazykověporadenských odpovědí a neustále se rozrůstá. Uživatelé v ní mohou nalézt řešení běžných, jedinečných i nejaktuálnějších jazykových otázek. Vybrané dotazy a odpovědi jsou navíc publikovány též v rubrice zajímavých dotazů nebo v časopise Naše řeč

Pro tvorbu a rozšiřování zmíněných elektronických zdrojů (ale i pro vědeckou práci, viz širší popis činnosti oddělení jazykové kultury) jsou zcela zásadní jazykové dotazy – slouží totiž jako významný autentický zdroj informací o jazykovém úzu. Pracovníci jazykové poradny se z nich dozvídají, co uživatele jazyka zajímá, co je v centru jejich pozornosti a co naopak zůstává na okraji jejich zájmu, které jazykové jevy jim působí potíže, čím si nejsou jisti, jaké změny v jazyce (kolísání, varianty, dublety, …) se v jejich dotazech bezprostředně projevují atd.  

Vzhledem k tomu, že elektronické zdroje neustále rozšiřujeme, uvítáme veškeré vaše připomínky a podněty k nim na e-mailové adrese poradna@ujc.cas.cz

Další činnost jazykové poradny 

Vedle zodpovídání jazykových dotazů a vytváření elektronických zdrojů se jazyková poradna věnuje též jazykověvýchovným a popularizačním aktivitám. Její pracovníci přednášejí pro laickou i odbornou veřejnost, spolupracují s televizními a rozhlasovými stanicemi i s některými deníky a periodiky a zapojují se do popularizačních projektů Akademie věd ČR.  

Další informace o současné činnosti jazykové poradny, stejně jako o oddělení jazykové kultury, které činnost jazykové poradny zajišťuje, můžete získat při virtuální návštěvě pracoviště. Video mimo jiné vysvětluje, na základě jakých kritérií formulují pracovníci poradny své odpovědi a jaká je další cesta jazykového dotazu. Činnost jazykové poradny přibližuje také online dostupný sešit Jazyková poradna z edice Věda kolem nás.  

Zájemcům doporučujeme též knihu Jazyková poradna, dobrý den: O češtině a jejích uživatelích z roku 2022, jež je věnována analýzám jazykověporadenských rozhovorů či vztahu tazatelů k jazyku. 

Z historie jazykové poradny 

Počátky institucionálního jazykového poradenství jsou spjaty s časopisem Naše řeč, jenž již od prvního čísla, vydaného v roce 1917, poskytoval čtenářům odpovědi na jejich jazykové dotazy. Jelikož byl o tuto službu velký zájem, o necelých dvacet let později, v roce 1936, zahájila svou činnost jazyková poradna. Její vznik iniciovala spolu s redakcí časopisu Naše řeč také Společnost pro slovanský jazykozpyt v Praze a schválila ho III. třída České akademie věd a umění. Úkolem jazykové poradny bylo „poskytovati za mírný poplatek radu i pomoc v otázkách jazykových každému, kdo se na ni obrátí“ (Naše řeč, 4–5/1936, s. 119). V roce 1946 převzal záštitu nad jazykovou poradnou právě vzniknuvší Ústav pro jazyk český. V současné době zajišťuje její provoz oddělení jazykové kultury.  

Po celou dobu své existence je jazyková poradna jediným bohemistickým pracovištěm poskytujícím soustavné jazykové poradenství a jazykové expertizy nejrůznějším uživatelům českého jazyka. Podoby poradenství se během let proměňovaly – postupně ubývalo dotazů a odpovědí posílaných v dopisech a přibývalo telefonických konzultací. Značný nárůst zájmu veřejnosti o jazykové poradenství s sebou přineslo připojení ÚJČ AV ČR k internetu. V letech 1998–2010 bylo zodpovězeno více než 73 000 dotazů (zaslaných e-mailem a klasickou poštou). Z kapacitních důvodů však muselo být e-mailové jazykové poradenství roku 2011 ukončeno. V současnosti zodpovídá jazyková poradna kolem 5000 dotazů ročně, většina z nich je pokládána telefonicky.