Rozdat si to

Když má někdo s někým sex, říká se občas, že „si to ti dva rozdali“. Existuje pro to nějaké vysvětlení? Přijde mi divné mluvit o sexu v takových termínech… 

Jedním z objevů kognitivní lingvistiky jsou tzv. konceptuální neboli pojmové metafory. Když mluvíme o pojmech z jedné, tzv. cílové oblasti, používáme pro ně výrazy z jiné, tzv. zdrojové oblasti. Příkladem může být metafora ARGUMENTACE JE VÁLKA, kde o cílové oblasti ARGUMENTACE mluvíme pomocí výrazů ze zdrojové oblasti VÁLKA: odrazil jsem všechny jeho argumenty, jeho argumenty mě zatlačily do kouta / dostaly do kolen, vyrukuju na něj s dalšími argumenty, utluču ho argumenty atp. Důvodem pro takové počínání je typicky to, že o abstraktních pojmech, které jsou složitěji uchopitelné, jaksi odtažité, můžeme mluvit pomocí konkrétních výrazů, jejichž významy jsou ukotvené v naší každodenní zkušenosti – jsou nám dobře známé a dokážou nám tak abstraktní pojmy (a příslušné oblasti) lépe přiblížit, nasvítit. 

Vyjádření rozdat si to ve významu ‚mít sex‘ lze vysvětlit právě pomocí takové konceptuální metafory, konkrétně sex je zápas/souboj. Na této metafoře jsou založena i další vyjádření související se sexem, z těch méně vulgárních snad můžeme uvést např. dostat ji/ho do postele; vohnout ji; udělat jí/mu to; úplně mě vyřídil/a, odrovnal/a (= při sexu) atp. Potřeba mluvit o sexu, který je tělesný, a lze s ním tedy mít přímou zkušenost, pomocí výrazů založených na konceptuální metafoře, se může zdát překvapivá už sama o sobě. Motivací tu může být jednak snaha o odlehčení vážného, citlivého tématu, jednak snaha takové vyjadřování ozvláštnit či od něj získat odstup. Překvapivý se může zdát také výběr konkrétní metafory: Vždyť co má sex společného zrovna se soubojem či zápasem? I tady lze najít vysvětlení v podobě styčných bodů a jistých podobností. Souboj je stejně jako sex fyzická záležitost; zápasící osoby jsou stejně jako milující se lidé v intenzivním tělesném kontaktu, nezřídka i v poloze ležmo (judo, řecko-římský zápas). V případě různých bojových sportů, které jsou nejspíš jádrem této metafory, v sobě má rekreační, tedy ne čistě reprodukční sex stejně jako souboj či zápas prvky hry. Souboj přináší stejně jako sex možnost jistého odreagování, vypnutí se, dostání se mimo sebe; u obojího dochází k fyzické námaze (např. zrychlení tepu, pocení) a nezřídka jsou účastníci různých soubojů více či méně vysvlečeni (box) atp. Jistě bychom našli i vlastnosti, v nichž si sex a souboj podobné nejsou, zejména to, že v souboji jde typicky o vítězství, zatímco v sexu nikoliv, nebo že i dobrý souboj může být pro účastníky nepříjemný (bolest po úderu, pádu na zem atp.), zatímco dobrý sex nikoliv. Takové skutečnosti však pro metaforizaci nemusí být (a v tomto případě ani nejsou) na překážku. Podobnosti mezi zdrojovou (souboj či zápas) a cílovou (sex) oblastí nemusí být dokonalé, úplné, stačí, aby obě oblasti sdílely alespoň nějaké, podstatné vlastnosti. 

mb