> Vonět skořicí

Vonět skořicí

Zajímalo by nás, kterým větným členem je výraz skořicí ve větě Perník voněl skořicí. Nemůžeme se ve škole dohodnout, zda zde má přednost pádová otázka, tj. Kým, čím voněl perník?, a určíme výraz jako předmět, nebo zda se zeptat Jak voněl perník? a považovat toto slovo za příslovečné určení. Která úvaha je prosím správná? 

Jak správně tušíte, odpověď na tuto otázku nebude zcela jednoznačná. Určování větných členů u jmen v 7. pádě, která se vážou ke slovesům smyslového vnímání, jako například znít zpěvem, zářit hvězdným jasem, zapáchat dehtem apod., bylo v odborné literatuře několikrát popsáno, ale pohledy jednotlivých autorů se různí. 

Lingvisté M. Grepl a P. Karlík v publikaci Skladba spisovné češtiny (1986) zmiňují, že výrazy tohoto typu stojí na hranici mezi předmětem a příslovečným určením, a odkazují na práce starších autorů. Vladimír Šmilauer (Novočeská skladba, 1966) píše, že výrazy v 7. pádě po „slovesech jevů smyslem vnímaných“ jsou předmětem, a podle jednotlivých smyslů (resp. jejich jazykového vyjádření) vyjmenovává např. věty Léto svítí živými barvami; Všecek hájek zvučel jásavým zpěvem; Stojaté vody páchly rybinou apod. Naopak František Trávníček (Mluvnice spisovné češtiny, 1951) ve spojeních typu voní to růžemi, páchne to česnekem upřednostňuje příslovečný význam a kloní se k názoru, že jde o určení původu. Toto druhé pojetí zdůrazňuje, že skutečnost označená podstatným jménem dává původ smyslovému vjemu, podobně jako ostatní příslovečná určení původu označují skutečnost, která je hmatatelným zdrojem platnosti slovesného děje, východiskem pro vznik něčeho dalšího (např. Uvařila knedlíky z prášku; Byl černovlasý po matce apod.). 

Do skupiny zmiňovaných spojení lze zařadit i vaši větu Perník voněl skořicí. Ať už určíte výraz skořicí jako příslovečné určení, nebo předmět, nedopustíte se „chybného“ vyhodnocení. Jestliže však jde o školní úkol, doporučujeme zkonzultovat s didaktickými odborníky, jaké řešení převažuje v učitelské praxi, případně nakolik je vůbec vhodné úkol této obtížnosti zařadit do výuky. 

jr