>
Živa: Někdo to rád ostré – složité cesty přejatých slov
Živa: Někdo to rád ostré – složité cesty přejatých slov
Víte, proč koření vyráběnému z usušených rozemletých papriček obvykle říkáme kajenský/cayenský pepř? Zajímá vás, zda mají výrazy pepř a paprika nějakou souvislost? A jak dlouho je vlastně v češtině používáme? Odpověď najdete v jazykovém koutku Anny Černé ve 3. čísle Živy. Na příkladu slov feferonka, chilli a jalapeňo(s) uvidíte, jak nesnadné je předvídat pravopisné podoby přejatých slov.
Redakce Naší řeči vyzývá k zasílání příspěvků do speciálního tematického čísla Naší řeči 4/2025, které se bude věnovat genderové problematice v češtině. Hostujícími editorkami čísla jsou Tamah Sherman a Helena Özörencik. Bližší podrobnosti naleznete na stránkách časopisu v sekci tematická...
V době konání letních olympijských her byla ve veřejném prostoru často diskutována otázka, zda je přijatelné přechylovat příjmení cizích sportovkyň a zároveň nepřechylovat příjmení českých účastnic, která mají oficiálně nepřechýlenou podobu, a to i v rámci jednoho konkrétního komentáře. Úvodem je třeba...
Víte, jak zapsat peněžní částku slovy? A jak si poradíte se složenými číslovkovými výrazy – je baterie 9-ti voltová, nebo 9tivoltová, nebo je vhodné to napsat ještě jinak? Odpovědi najdete v jazykovém koutku Anny Černé v 1. čísle letošní Živy....
Nakladatelství Academia začátkem nového roku vydalo publikaci Miloslava Vondráčka Gramatické kategorie substantiv. Centrem autorova zájmu jsou významy mluvnických kategorií vyjadřovaných podstatnými jmény – tedy rodu, životnosti, čísla a pádu. Autor teoreticky analyzuje a empiricky dokládá, jak tyto kategorie fungují z hlediska jazykového systému...
Tento svazek je prvním svazkem slovníku etymologicky vykládajícího slovní zásobu češtiny do konce 15. století. Obsahuje také metodologické zásady tohoto vědeckého díla, plánovaného na několik desetiletí.
Oblíbená školní soutěž Staň se superdialektologem je zpět! Ústav pro jazyk český Akademie věd ČR znovu vyzývá žáky a žákyně základních a středních škol, aby se stali „superhrdiny“ dialektologie a pomohli dokumentovat jazykové bohatství regionů České republiky. „Agenti“ či „agentky“ ve věku 10–19 let se do projektu mohou...