> Vyšla Naše řeč 1–2/2020

Vyšla Naše řeč 1–2/2020

Vyšla Naše řeč 1–2/2020 Nové dvojčíslo časopisu Naše řeč je zaměřeno na přístupy ke zkoumání gramatiky češtiny. Soubor jedenácti studií a jedné obsáhlé, analytické recenze na více než 180 stranách podává obraz do značné míry reprezentující současnou českou gramatografii – od funkčního přístupu fundovaného jazykovou typologií přes synergetickou kvantitativní lingvistiku, konstrukční gramatiku, funkční generativní popis, přirozený sémantický metajazyk a generativní gramatiku až po strukturalismus. Celý obsah čísla najdete zde.

Nejnovější news

25. September 2024

V době konání letních olympijských her byla ve veřejném prostoru často diskutována otázka, zda je přijatelné přechylovat příjmení cizích sportovkyň a zároveň nepřechylovat příjmení českých účastnic, která mají oficiálně nepřechýlenou podobu, a to i v rámci jednoho konkrétního komentáře. Úvodem je třeba...

přečíst
30. January 2025

Nakladatelství Academia začátkem nového roku vydalo publikaci Miloslava Vondráčka Gramatické kategorie substantiv. Centrem autorova zájmu jsou významy mluvnických kategorií vyjadřovaných podstatnými jmény – tedy rodu, životnosti, čísla a pádu. Autor teoreticky analyzuje a empiricky dokládá, jak tyto kategorie fungují z hlediska jazykového systému...

přečíst
30. January 2025

Tento svazek je prvním svazkem slovníku etymologicky vykládajícího slovní zásobu češtiny do konce 15. století. Obsahuje také metodologické zásady tohoto vědeckého díla, plánovaného na několik desetiletí.

přečíst
29. January 2025

Oblíbená školní soutěž Staň se superdialektologem je zpět! Ústav pro jazyk český Akademie věd ČR znovu vyzývá žáky a žákyně základních a středních škol, aby se stali „superhrdiny“ dialektologie a pomohli dokumentovat jazykové bohatství regionů České republiky. „Agenti“ či „agentky“ ve věku 10–19 let se do projektu mohou...

přečíst
28. January 2025

Metodika zpracovává problematiku přípravy a využití nářečních dat v dialektologii prostřednictvím moderních technologií strojového učení. Zaměřuje se na procesy konsolidace, standardizace a strukturování audiálních a textových materiálů, které tvoří základ pro vývoj automatických nástrojů pro transkripci řeči. Středobodem je představení postupů uplatnitelných při digitalizaci...

přečíst