> Z Jazykovědných aktualit 3–4/2022

Z Jazykovědných aktualit 3–4/2022

Právě vyšly nové Jazykovědné aktuality. Žaneta Dvořáková v nich analyzuje „válku na talíři“, tedy názvy jídel reagujících na rusko-ukrajinskou válku. V rubrice Nové publikace je reflektována kniha Jazyková poradna, dobrý den, další recenze připravily mj. Anna Christou, Karla Tvrdá, Aksana Schillová a Karolina Táborská. V rubrice Kronika Martina Ireinová představuje 70 let dialektologického oddělení ÚJČ v Brně a Martin Šemelík píše v kolektivní zprávě o spolupráci s řezenskou univerzitou. Celé dvojčíslo najdete zde.

Nejnovější news

25. September 2024

V době konání letních olympijských her byla ve veřejném prostoru často diskutována otázka, zda je přijatelné přechylovat příjmení cizích sportovkyň a zároveň nepřechylovat příjmení českých účastnic, která mají oficiálně nepřechýlenou podobu, a to i v rámci jednoho konkrétního komentáře. Úvodem je třeba...

přečíst
30. January 2025

Nakladatelství Academia začátkem nového roku vydalo publikaci Miloslava Vondráčka Gramatické kategorie substantiv. Centrem autorova zájmu jsou významy mluvnických kategorií vyjadřovaných podstatnými jmény – tedy rodu, životnosti, čísla a pádu. Autor teoreticky analyzuje a empiricky dokládá, jak tyto kategorie fungují z hlediska jazykového systému...

přečíst
30. January 2025

Tento svazek je prvním svazkem slovníku etymologicky vykládajícího slovní zásobu češtiny do konce 15. století. Obsahuje také metodologické zásady tohoto vědeckého díla, plánovaného na několik desetiletí.

přečíst
29. January 2025

Oblíbená školní soutěž Staň se superdialektologem je zpět! Ústav pro jazyk český Akademie věd ČR znovu vyzývá žáky a žákyně základních a středních škol, aby se stali „superhrdiny“ dialektologie a pomohli dokumentovat jazykové bohatství regionů České republiky. „Agenti“ či „agentky“ ve věku 10–19 let se do projektu mohou...

přečíst
28. January 2025

Metodika zpracovává problematiku přípravy a využití nářečních dat v dialektologii prostřednictvím moderních technologií strojového učení. Zaměřuje se na procesy konsolidace, standardizace a strukturování audiálních a textových materiálů, které tvoří základ pro vývoj automatických nástrojů pro transkripci řeči. Středobodem je představení postupů uplatnitelných při digitalizaci...

přečíst