Právě vyšlo dvojčíslo časopisu Naše řeč (4–5/2024) věnované popularizaci jazyka a lingvistiky. Najdete v něm pět článků: Helena Láznička a Michal Láznička prostřednictvím deskriptivní exploratorní analýzy nahlížejí na témata, jimž se věnují jazykoví influenceři; Hana Dufková a Ondřej Dufek zjišťují, co motivuje popularizátory jazyka a lingvistiky k jejich činnosti; Jana Hoffmannová sleduje popularizační dialog českých bohemistů s jejich čtenáři v průběhu tří čtvrtin století; Hana Dufková se věnuje různým podobám vyjadřování osobních postojů při popularizaci češtiny a Milen Tomov se zaměřuje krátké žánry v bulharské jazykovědné popularizační tradici a srovnává ji s českou situací. Dvojčíslo doplňují tři recenze a zpráva.
V době konání letních olympijských her byla ve veřejném prostoru často diskutována otázka, zda je přijatelné přechylovat příjmení cizích sportovkyň a zároveň nepřechylovat příjmení českých účastnic, která mají oficiálně nepřechýlenou podobu, a to i v rámci jednoho konkrétního komentáře. Úvodem je třeba...
Nakladatelství Academia začátkem nového roku vydalo publikaci Miloslava Vondráčka Gramatické kategorie substantiv. Centrem autorova zájmu jsou významy mluvnických kategorií vyjadřovaných podstatnými jmény – tedy rodu, životnosti, čísla a pádu. Autor teoreticky analyzuje a empiricky dokládá, jak tyto kategorie fungují z hlediska jazykového systému...
Tento svazek je prvním svazkem slovníku etymologicky vykládajícího slovní zásobu češtiny do konce 15. století. Obsahuje také metodologické zásady tohoto vědeckého díla, plánovaného na několik desetiletí.
Oblíbená školní soutěž Staň se superdialektologem je zpět! Ústav pro jazyk český Akademie věd ČR znovu vyzývá žáky a žákyně základních a středních škol, aby se stali „superhrdiny“ dialektologie a pomohli dokumentovat jazykové bohatství regionů České republiky. „Agenti“ či „agentky“ ve věku 10–19 let se do projektu mohou...
Metodika zpracovává problematiku přípravy a využití nářečních dat v dialektologii prostřednictvím moderních technologií strojového učení. Zaměřuje se na procesy konsolidace, standardizace a strukturování audiálních a textových materiálů, které tvoří základ pro vývoj automatických nástrojů pro transkripci řeči. Středobodem je představení postupů uplatnitelných při digitalizaci...